Columbia-ulykken
Columbia-ulykken Rumfærgens historie Lørdag d. 1. februar 2003 forulykkede rumfærgen Columbia kort efter genindtræden i Jordens atmosfæren. Alle syv astronauter omkom, og dele fra rumfærgen blev spredt over et enormt areal fra Californien til Louisiana. Set fra Mission Control Center i Johnson Space Center i Houston, Texas, forløb ulykken temmelig udramatisk. En række elektriske forbindelser i rumfærgens venstre vinge forsvandt, den ene efter den anden, hvilket skabte løftede øjenbryn, men ikke meget mere. Der gik adskillige minutter, før kontakten til rumfærgen gik tabt. Det er ikke ualmindeligt at Mission Control mister radioforbindelsen til rumfærgen under genindtræden, pga. den kraftige ionisering af luftpartiklerne omkring rumfærgen. Men 1. februar 2003 kom kontakten ikke igen, og omkring det tidspunkt, hvor man burde have fået visuel kontakt med rumfærgen på Kennedy Space Center , hvor rumfærgen skulle lande, erklærede Mission Control, at der var tale om en nødsituation. Besætningen på rumfærgemission STS-107 /Besætningen på rumfærgemission STS-107. Foto: ©NASA/ Flere røgspor på himlen under Columbias genindtræden /Kort efter man mistede signalet fra Columbia, kunne man se på himlen, at rumfærgen var gået i flere stykker. Foto: ©NASA/ Efter ulykken blev der nedsat en undersøgelseskomission, ledet af admiral Harold Gehman. Komissionen fik akronymet CAIB – Columbia Accident Investigation Board. CAIB udarbejdede en rapport, hvori årsagerne til Columbia-ulykken bliver klarlagt. Ifølge CAIB-rapporten forulykkede Columbia fordi et stykke skumplast havde revet sig løs fra den eksterne tank under opsendelsen, og at dette skum havde ramt forkanten af rumfærgens venstre vinge så hårdt, at der var blevet slået et stort hul i vingen. Under genindtræden trængte flere tusinde grader varmt plasma ind i vingen, hvilket ødelagde de ledninger og slanger, som Mission Control så som mistede elektriske forbindelser. Ligesom ved Challenger-ulykken i 1986 påpegede rapporten også en lang række fejlskøn fra ledelsens side, en uheldig kultur, hvor det stigende pres på rumfærgesystemet for at få opsendt de sidste moduler til den Internationale Rumstation , gjorde medarbejdere bange for at fortælle, hvis de opdagede noget, der kunne være usikkert. Umiddelbart efter ulykken oprettede Selskabet en statusside om ulykken , hvor man kan finde links til mange andre sider om ulykken. rumfærgeopsendelserne blev genoptaget den 26. juli 2005, hvor rumfærgen Discovery blev opsendt på STS-116. rumfærgen Discovery labndede igen den 8. august. Målet for STS-114 var den internationale rumstation. Nye inspektionssystemer for rumfærgerne kakler var i mellemtiden implementeret og planer for at kunne bruge ISS som redningsplatform var udtænkt. . *Links:* Læs CAIB-rapporten her Insignia for rumfærgemission STS-107 /Insignia for rumfærgemission STS-107. Grafik: ©NASA/ /Denne side er sidst opdateret 24. januar 2006/ webmaster@rumfart.dk